De sleutel tot winst in Risk is vaak het bezitten van complete continenten. Deze keuze voor uw initieel eerst continent is hierin belangrijk. Zonder een goede startpositie, zal je het heel moeilijk hebbem om te strijden tegen andere spelers die een betere strategische ligging hebben.
Er spelen verschillende factoren een rol in de keuze voor welk continent te strijden. We denken dan aan het aantal spelers en de volgorde van spelen.
Prioriteit bij het veroveren van continenten (1 betekend eerst veroveren) | |||||
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
3 spelers | Noord-Amerika | Australië | Zuid-Amerika | Afrika | Europa |
4 spelers | Australië | Noord-Amerika | Zuid-Amerika | Afrika | Europa |
5 spelers | Australië | Zuid-Amerika | Afrika | Noord-Amerika | Europa of Azië |
5 spelers | Australië | Zuid-Amerika | Afrika | Noord-Amerika | Europa |
Bedenk dat dit alleen maar suggesties zijn. Het is steeds mogelijk om Risk te winnen als je vanuit een ander continent start of via een andere strategie.
Laten we nu dieper naar de details van elke continent kijken.
Notice that the preferred options are only suggestions. It's always possible to win the game no matter where you start from.
Let's also look deeper into the details of each contininent.
Australië
Australië is goede en veilige basis ver weg van de meeste andere spelers. Dit continent is snel te veroveren en heel gemakkelijk te verdedigen. Maar anderzijds zal het toch een continent zijn waarvoor verschillende spelers strijden in de begin fase.
Bij spellen met 5 of 6 spelers mag je steeds verwachten dat 2 tot 3 spelers zullen inzetten op Australië en dit kan leiden tot een snel verlies, zelfs de uitschakeling.
Enkele (on)gelukkige worpen met de dobbelstenen maken dan het verschil tussen winst en verlies en dit zeer vroeg in het spel.
Toch wil dit niet betekenen dat je Australië moet negeren als uw eerste continent. We raden je aan om zeker een gebied daar te kiezen als eerste land. Op deze manier kan je er nog voor gaan wanneer je bij het plaatsen van de legers ziet dat je het continent kunt veroveren. Dit hangt natuurlijk deels af van hoeveel legers de andere spelers er ook plaatsen.
Zuid-Amerika
Ook dit continent heeft slechts 4 gebieden en dit maakt het gemakkelijk om te veroveren. Het iets iets moeilijker dan Australië om het te behouden omdat het ten zuiden ligt van Noord-Amerika en ten westen van Afrika. Toch blijft het relatief gemakkelijk te verdedigen omdat er maar twee grensgebieden zijn.
Eens een speler Zuid-Amerika kan behouden, dan is het aangewezen dat hij aanvallen plaatst richting Noord-Amerika. Omgekeerd als een speler de volledige controle over Noord-Amerika heeft, dan zal het haast onmogelijk zijn hiertegen te verdedigen omwille van de 8 tov 5 legers per beurt die de spelers dan ontvangen.
Afrika is niet zo te vrezen voor Zuid-Amerika omdat het per beurt slecht 1 extra leger kant ontvangen en het zelf haar grenzen zeer goed moet bewaken tegenover Europa en Azië.
Afrika
Terwijl dit continent vrij gemakkelijk te veroveren valt, blijft het bijzonder moeilijk om het te behouden. Noord-Afrika vormt immers een invasie route die loopt van het Midden-Oosten, langst Zuid-Euroa en Noord-Afrika tot Brazilië.
Als Afrika moet je dus 3 fronten weten te verdedigen tegenover 3 andere continenten.
Eens je Afrika toch weet te behouden, kan je uitbreiden richting het Midden-Oosten en daarna Zuid-Europa, richting het Noorden.
Omwille van de centrale ligging blijft Afrika gedurende het hele spel onder bedreiging. Daarom moet Afrika enorme verdedigende legers vormen in de grensgebieden en enkel aanvallen doen wanneer andere spelers dit niet verwachten.
Noord-Amerika
Noord-Amerika is een enorm sterk en machtig continent. Eens je het kan behouden, zal je 5 bonus legers per beurt ontvangen terwijl het slechts 3 grensgebieden heeft.
Het is zeer moeilijk voor de andere spelers om Noord-Amerika nog te bedrijgen eens het een sterke verdediging heeft opgebouwd. Maar lukt dit toch en geraakt men door de verdediging, dan duurt het zeker enkele beurten voor de speler in Noord-Amerika het continent terug kan heroveren.
De speler uit Nood-Amerika zal haast altijd uitbreiden richting Zuid-Amerika omdat hij door zijn hogere bonus dit continent gemakkelijk kan overspoelen met legers.
Ook zal Noord-Amerika zowel Europa als Azië moeten binnendringen om te voorkomen dat die spelers daar controle krijgen over hun volledige continent.
Ook als is Zuid-Amerika een gemakkelijk doelwit, toch zal in eerste fase dit continent vooral te vrezen zijn want als het continent niet aanvalt is het een vogel voor de kat. Het heeft geen andere keuze dan te voorkomen dat de Noord-Amerikaanse speler geen volledige controle verkrijgd.
Europa
Ook Europa is vrij gemakkelijk te veroveren maar omwille van zijn ligging en vele grensgebieden is het na Azië het moeilijkste om te behouden. De speler die voor Europa gaat moet een echte opportunist zijn.
Als je voor Europa gaat, probeer het dan zo snel mogelijk te veroveren en gebruik de bonus legers om het te bewaken omdat het nadien permanent in de gevarenzone zal zitten. Europa wordt omringd door 7 gebieden die allen kunnen aanvallen.
Zowel Zuid- als Oost-Europa verkrijgen dezelfde extra steun ter verdediging.
Als Europese speler moet je continu de balans tussen de andere spelers in de gaten houden. Elk continu (op uitzondering van Australië) ligt immers op twee gebieden ver.
Azië
Om voor dit continent direct te gaan, betekent zoveel als zelfmoord. De grote bonus van 7 extra legers per ronde is gewoon te groot en alle andere spelers kunnen het niet permiteren dat je Azië kan behouden.
Australië is een klein continent met een kleine bonus, maar toch moet Azië ervoor vrezen omdat enkel via Azië Australië kan uitbreiden.
Ten westen kan Afrika ook gemakkelijk het Midden-Oosten aanvallen, alsook behouden. In het Noord-Oosten dreigt het machtige Noord-Amerika. En vervolgens is er nog Eurpa dat alles zal doen om te voorkomen dat Azië te machtig gaat worden.
Azië wordt vaak gebruikt om kaarten te verkrijgen. Op de meeste gebieden bevinden zich vaak slechts enkele legers zodat het gemakkelijke prooien zijn om een kaart te verkrijgen.