Onderdelen

  • kaart van Noord-Amerikaanse treinroutes
  • 240 gekleurde treinwagons (45 elk in kleur plus een aantal extra vervangende wagon's)
  • 144 geïllustreerde kaarten
  • 5 houten score regelaars (1 voor elke speler in Blauw, Rood, Groen, Geel en Zwart)

Opstelling

Terwijl de kaart wordt geplaatst in het midden van de tafel, neemt iedere speler zijn set van 45 gekleurde treinwagons en zijn bijpassende score-regelaar. De regelaar wordt op start geplaatst.

Schud de treinkaarten en geef er 4 aan elke speler. De resterende stapel wordt naast het bord geplaatst en de top vijf kaarten van de stapel worden omgedraaid. De Langste Weg Bonus-kaart leggen we ook naast het bord.

De bestemmingskaarten worden vervolgens geschud en elke speler ontvangt er daarna 3 stuks.

Elke speler beslist welke van deze kaarten hij wenst te houden. Een speler moet tenminste twee bestemmingskaarten houden, maar mag ze ook alle drie houden.

De geretourneerde kaarten worden op de bodem van de stapel met bestemmingskaarten gestopt.

Alle spelers moeten hun bestemmingskaarten geheim houden tot het einde van het spel.


Doel van het spel

Het doel van het spel is om zoveel mogelijk punten te scoren door:

  • het voltooien van een route tussen twee aangrenzende steden op de kaart
  • het voltooien van een ononderbroken route tussen twee steden waarvan je bestemmingstickets hebt.
  • het voltooien van de langste ononderbroken route.

Opmerking: punten worden verloren als je niet de route waarvan je bestemmingskaarten hebt kan voltooien.


Spelverloop

Kies een speler die mag (vaak de meest ervaren speler) beginnen. Het spel gaat met de klok mee totdat het spel eindigt.

Op zijn beurt moet elke speler een van de volgende acties uitvoeren:

  • trek een trein kaart
  • eis een route op
  • trek bestemmingstickets

De speler kan en mag slechts één van deze mogelijkheden uit voeren.


Trek trein kaarten

De speler kan twee trein kaarten trekken. Hij kan kiezen tussen de open kaarten of hij neemt de bovenste kaart van de stapel.

Als hij een open kaart neemt, moet hij een vervangende kaart van de stapel nemen en omdraaien op de tafel.

Dan trekt de speler zijn tweede kaart, hetzij van de open kaarten of van de stapel. Maar wanneer hij een locomotief kaart uit de open kaarten neemt, mag hij geen tweede kaart nemen of trekken.

Het is toegestaan ​​om zoveel kaarten in je hand te hebben als je wilt.

Er zijn 8 soorten gewone treinkaarten kaarten, plus locomotief kaarten en hun kleuren komen overeen met de verschillende routes tussen de steden op het bord.

Locomotieven zijn veelkleurige kaarten en fungeren als een "wild card" die onderdeel mogen zijn voor elke soort van kaarten (alle kleuren).

Als u de nieuwe (tweede) kaart een locomotief is, mag de speler deze niet onmiddellijk nemen. Indien op een bepaald moment, 3 van de 5 open kaarten locomotieven zijn, zijn al de 5 kaarten onmiddellijk worden vervangen door andere kaarten.

Wanneer de stapel uitgeput is, wordt deze opnieuw geschud (samen met de teruggekomen kaarten).

Wanneer het dek leeg raakt en er zijn geen teruggekomen kaarten beschikbaar, kan de speler geen andere trein kaart meer trekken.


Het maken van routes

Een speler moet een reeks kaarten gelijk aan het aantal stukken in die route spelen om een route te maken.

De reeks kaarten moet van hetzelfde specifieke type (kleur) zijn.

Als een route wordt gemaakt, kan de speler een van zijn plastieke treinen op elk van de ruimtes van de route plaatsen en alle gebruikte kaarten voor de route worden afgegeven.

Een speler kan elke route op het bord maken die nog niet door een andere speler is gemaakt en de route hoeft niet aan te sluiten op een vorige route.

Speler kan wel maximaal één route per beurt maken. Wanneer steden kunnen verbonden worden door dubbel-routes, dan kan de speler niet beide routes tussen dezelfde steden maken.

Opmerking: Met 2-3 spellers mag slechts één van een dubbele-routes worden gebruikt. De andere route is gesloten voor andere spelers eenmaal een route is gemaakt.

Route Score Tabel

Als een speler een route maakt, ontvangt hij er punten voor:

Route LengtePunten
11
22
34
47
510
615


Bestemmingskaarten

Een speler kan meer bestemmingskaarten trekken als hij wenst door het trekken van 3 nieuwe kaarten van de bovenkant de stapel met bestemmingskaarten.

Hij houdt ten minste één van deze kaarten, maar mag er ook 2 of alle 3 houden.

De geretourneerde kaarten worden op de bodem van de stapel gestopt.

Elk bestemmingskaart bevat de naam van twee steden op de kaart en de waarde van de punten die het oplevert als die route voltooit kan worden.

Als de speler er echter niet in slaagt om de steden te verbinden, dan wordt de opgegeven hoeveelheid punten afgetrokken.

Bestemmingskaarten worden geheim gehouden en een speler mag zoveel kaarten hebben als hij wenst.

Einde van het spel

Wanneer een speler erin slaagt zijn voorraad van gekleurde plastieke treinen op 2 of minder treinen te brengen aan het einde van zijn beurt, zal de laatste beurt beginnen.

Na de volgende beurt, zal het spel dus eindigen en beginnen de spelers hun uiteindelijke scores te berekenen.


De score berekenen

De punten verdiend door voltooide routes zijn al geboekt tijdens het spel.

Daarna onthullen de spelers al hun bestemmingskaarten en voegen ze (of trekken ze af) de aangegeven waarden toe.

De speler met de langste ononderbroken route ontvangt deze speciale bonus-kaart en mag 10 punten toevoegen aan zijn score (in het geval van een gelijkspel krijgen beide spelers de punten).

De doorlopende route mag lussen bevatten en ook een paar keer passeren langst dezelfde steden, maar een bepaalde plastieke trein kan nooit twee keer worden geteld.