Onderdelen
- 108 blokken, in 6 kleuren en met 6 verschillende vormen.
- een zak
- een instructie boekje
Doel van het spel
Maak, vorm (breidt uit) op een strategische manier lijnen van dezelfde kleur of vorm en scoor hier door zoveel mogelijk punten.
Opstelling
Je hebt een pen en papier nodig om de score bij te houden.
Plaats alle blokjes in de zak.
Elke speler trekt 6 blokken en plaatst ze op een manier zodat geen enkele andere speler ze kan zien. Dit is of vormt uw dek.
Bepaal wie de meeste blokjes heeft met hetzelfde kenmerk (vorm of kleur). Die speler legt dan deze blokjes in een rij of kolom en dit aantal is ook de score van de eerste beurt.
Spelverloop
Op uw beurt kunt u een van de 3 acties doen:
Voeg een blokje aan het raster en trek een andere blokje zodat je terug 6 blokjes in je dek hebt.
-
Voeg twee of meer blokken toe.
Alle gespeelde blokken moeten hetzelfde eigenschap (kleur of vorm) delen en moeten ook in dezelfde lijn worden geplaatst.
De blokken moeten niet allemaal aan elkaar raken.
Trek tenslote extra blokjes totdat uw dek weer uit 6 bestaat.
Ruil sommige of al uw blokjes in voor andere blokjes.
Blokjes toevoegen
Alle blokjes moeten aansluiten aan andere blokjes en een lijn van twee of meer blokjes dus vormen.
Een lijn is ofwel allemaal met dezelfde vorm of allemaal met dezelfde kleur.
Blokjes die worden toegevoegd aan een lijn moeten dezelfde eigenschap (vorm of kleur hebben) als de blokken die al in die lijn aanwezig waren.
Blokjes inwisselen
Als je niet in staat zijn om blokjes toe te voegen aan het raster in uw beurt moet je sommige van hen inwisselen voor andere blokken.
Leg de blokjes opzij die je wilt inruilen, en trek daarna de vervangende blokjes.
Tenslotte meng de blokjes met diegene in de zak en schud je alles grondig.
Scoren van punten
Wanneer u een lijn maakt, scoor je een punt voor elke blokje in die lijn (met inbegrip van de blokjes die reeds op het rooster aanwezig waren).
Wanneer een blokje deel uit maakt van twee verschillende lijnen, zal het 2 punten scoren.
Je scoort 6 bonuspunten wanneer je een lijn van 6 blokjes voltooid. Dit heet een Qwirkle scoren.
Lijnen van meer dan 6 blokken zijn niet toegestaan.
Eind van het spel
Als er geen blokjes meer over zijn, gaat het spel verder zoals ervoor, maar de spelers niet kunnen hun dekjes niet aanvullen aan het einde van hun beurt.
De eerste speler die al zijn blokjes opgebruikt heeft, eindigt het spel en krijgt hiervoor een 6 punten bonus.
De speler met de hoogste score is de winnaar van het spel.