Wij adviseren beginners om eerst een paar spelletjes te spelen om vertrouwd te geraken met hoe het spel werkt.
De regels van Othello zijn zo simpel dat je ze kunt leren in één minuut. Maar het duurt misschien een heel leven om het spel echt te beheersen.
Laten we een aantal principes en ideeën overlopen die je zullen helpen om spellen te winnen.
Othello is een spel van vaardigheid. Geluk heeft weinig invloed en bepaalt zelden de uitkomst van een spel. De speler die de strategische principes van het spel meer consequent toepast zal in het algemeen winnen. Zeker als je het opneemt tegen minder goed geïnformeerde spelers.
Het spel van Othello is verdeeld in 3 fasen. De opening zijn de eerste 20 zetten, het middenspel zijn de volgende 20 zetten en het eindspel de laatste 20 zetten.
De openingsfase van Othello kan worden omschreven als een "strijd voor mobiliteit", vaak aangeduid als mobiliteits optimalisatie. Iedere speler probeert elke beurt om een grotere mobiliteit (meer mogelijkheden) hebben dan de tegenstander.
Maximum Discs Strategie
Nieuwe spelers hebben te vaak de neiging om te proberen de meeste schijven te hebben in elke fase van het spel. Bij elke zet spelen ze om het grootste aantal schijven mogelijk te krijgen.
Dit wordt de maximale disco of schijf strategie genoemd. Maar deze strategie is meestal niet de juiste strategie. Een Othello spel wordt gewonnen op het einde en dan kunnen er nog heel veel schijven omdraaien.
Hoeken
De hoeken zijn speciaal omdat een schijf in een hoek nooit kan worden omgedraaid. Hierdoor kunnen ze heel schijven beschermen.
Vermijd altijd om een schijf naast een hoek te plaatsen. In plaats daarvan, maak een plan om je tegenstander te verplichten om een schijf naast een hoek te plaatsen.
Als je twee aangrenzende hoeken hebt, zal je ook de verbindende kant bezitten. Als je 3 hoeken hebt, zal je tenminste 2 zijden bezitten.
De hoeken en de randen tellen voor 28 velden hetgeen bijna de helft van het totaal is.
Mobiliteit
Als je veel goede opties om een schijf te plaatsen, terwijl je tegenstander slechts een paar zwakke mogelijkheden heeft, heb je de controle van het spel.
Probeer altijd het aantal mogelijkheden voor je tegenstander te minimaliseren. En maximaliseer het aantal opties dat je zelf kunt doen.
Als het mogelijk is, dwing je tegenstander om in een volgende beurt te passen.
Stabiele Discs
Stabiele schijven zijn schijven die niet meer kunnen worden omgedraaid voor de rest van het spel, het maakt niet uit hoe het spel zal ontwikkelen.
Meestal duurt het tot het einde spel voordat je je schijven stabiel kunnen krijgen.
De hoeken zijn steeds stabiel, maar ook de schijven naast de hoek aan de randen, enz...
Minder is meer
De eenvoudigste manier om uw mobiliteit te verhogen (vergeleken met die van je tegenstander) is om minder stukken op het bord hebben.
Je tegenstander weet dit ook en zal waarschijnlijk proberen om hetzelfde te doen.
Grenzen
Schijven die enkel leg aangrenzende velden noemen we grensschijven, terwijl de andere schijven interieur schijven worden genoemd.
Hoe minder grensschijven je hebt, hoe minder keuzes je tegenstander heeft. Dat is de sleutel in het winnen van de strijd om mobiliteit.
Dwing uw tegenstander een zet te doen
Als een speler slechts één legale zet over heeft, maakt niet uit hoe slecht deze zet voor hem is, hij moet hem spelen.
Dwing je tegenstander op deze manier om een schijf naast een hoek te plaatsen.
Om dit te doen, moet je waarschijnlijk een aantal van uw schijven opofferen, maar je krijgt er wel iets beters voor terug.
Pariteit
Omdat er een even aantal vakjes op het bord zijn en zwart altijd eerst speelt, betekent dit dat wit als laatste speelt. Dit staat bekend als de pariteit.
Het is dus goed om een even aantal lege veldjes open te laten in elke regio waar je tegenstander kan spelen.
Met andere woorden, het is beter om te spelen in afgesloten gebieden die een oneven aantal open velden hebben.