Onderdelen

There are 500 cards:

  • 130 Treasure kaarten (60 koper, 40 zilver, 30 goud)
  • 48 Overwinningskaarten (24 landgoederen, 12 hertogdommen, 12 Provincies)
  • 30 Vloekkaarten
  • 32 Randomizer kaarten
  • 7 blanko kaart
  • 1 Trash kaart
  • 252 Kingdom kaarten


Het aanbod

Stel het aanbod samen:

Plaats de 3 stapels met treasure kaarten op een rij op de tafel.

Naast hen plaatst je de overwinningskaarten:

  • Bij twee spelers

    Plaats 8 overwinningskaarten van elk in het aanbod.

  • Bij drie of vier spelers

    Plaats 12 overwinningskaarten van elk in het aanbod.

Plaats ook 10 vloek kaarten wanneer er twee spelers zijn, 20 vloek kaarten bij drie spelers en 30 vloek kaarten bij vier spelers.

Kies tot slot 10 Kingdom kaarten en plaats deze in het aanbod. Het is nuttig om ze in oplopende volgorde van aankoopkost te rangschikken.

Spelers kunnen ook gebruik maken van de Randomizer kaarten.

Stop alle ongebruikte overwinningskaarten terug in de doos.

Nieuwe spelers

Het is aanbevolen dat nieuwe spelers gebruik maken van de volgende 10 Kingdom kaarten: Cellar, Market, Militia, Mine, Moat, Remodel, Smithy, Village, Woodcutter en Workshop.


Opstelling

Elke speler begint met 10 kaarten: 7 koper en 3 landgoederen als start dek. De landgoederen komen de rest van kaarten in de doos.

Elke speler schudt zijn dek en trekt vijf kaarten om het spel te beginnen.


Hoe spelen?

Er wordt een startspeler willekeurig gekozen. Wanneer meerdere spellen worden gespeeld, dan is de startspeler de speler links van de laatste winnaar.

Een beurt bestaat uit 3 fasen:

  1. Actie

    De speler mag een actiekaart spelen uit zijn hand.

  2. Aankopen

    De speler kan een kaart kopen uit het aanbod op de tafel.

  3. Opkuisen

    De speler legt alle gespeelde en niet-gespeelde kaarten opzij en trekt weer 5 nieuwe kaarten..


Een actie spelen

De speler mag een actiekaart spelen. Dit zijn de Kingdom kaarten met de vermelding: "Actie" aan de onderkant van de kaart.

Spelers beginnen het spel zonder actie kaarten, dus tijdens de eerste 1 ronde kunnen er geen acties worden uitgevoerd.

Normaal gesproken kan een speler slechts één actie kaart spelen, maar sommige actiekaarten laten de speler toe om meer kaarten te kunnen spelen.

Om een ​​kaart te spelen, legt speler deze actiekaart open op tafel. Hij kondigt aan welke kaart hij speelt en volgt de instructies geschreven op die kaart.

De speler mag steeds actiekaart spelen, zelfs wanneer hij niet in staat is om alles wat genoteerd staat uit te voeren.

Alle gespeelde actie kaarten blijven liggen tot de opkuisfase van die beurt, tenzij op de kaart anders is aangegeven.

De actie fase eindigt wanneer de speler niet kan of ervoor kiest om niet meer actiekaarten te spelen.


Een kaart aankopen

De speler kan een kaart verkrijgen uit het aanbod door het betalen van de kosten. De kosten van een kaart zijn te vinden in de linker benedenhoek.

Elke kaart in het aanbod mag worden gekocht, maar de speler mag geen kaarten kopen uit de Trash stapel.

Wanneer een speler een bepaalde kaart speelt in zijn actie fase, is het misschien mogelijk dat hij meer dan één kaart kan en mag kopen.

De speler legt de gekochte kaart uit het aanbod open op zijn aflegstapel.

De net gekochte kaart kan niet worden gebruikt in deze beurt.

De treasure kaarten blijven aan de kant liggen tot de opkuisfase. Treasure kaarten kunnen meerdere keren worden gebruikt tijdens het spel.

Treasure kaarten zijn een bron van inkomsten, niet een bron die wordt opgebruikt.

Kopere treasure kaareten zijn 1 munt waard, Zilvere kaarten zijn 2 munten waard en Gouden kaarten zijn 3 munten waard.


Opkuisfase

Alle kaarten liggen al in aflegstapel van de speler. De speler voegt ook al zijn kaarten (gespeelde en ongespeelde) toe aan deze stapel.

De speler trekt nu een nieuwe hand van 5 kaarten uit zijn dek. Als er niet genoeg kaarten zijn in het dek, trekt hij er zoveel als hij kan.

De speler schudt dan zijn aflegstapel en vormt een nieuw dek, en dan trekt hij de rest van zijn nieuwe hand.

Zodra de speler een nieuwe hand van 5 kaarten heeft getrokken, begint de volgende speler zijn beurt.

Om het spel te versnellen, kunnen spelers hun beurt beginnen terwijl de vorige spelers bezig is met zijn opkuisfase, maar wanneer iemand een aanvalskaart speelt, moeten de spelers eerst hun opkuisfase voltooien voor de aanval kan uitgevoerd worden.


Einde van het spel

Het spel eindigt wanneer de laatste provincie is gekocht, of wanneer 3-4 stapels leeg zijn.

De spelers zullen hun overwinningspunten tellen in hun dek en de speler met de meeste punten wint het spel.

Als er een gelijkspel is, dan wint de speler met de minste beurten.