Small World is een fantasie spel met een innovatief systeem van wisselen met verschillende beschavingen of rassen.
Tussen 2 en 5 spelers strijden om de verovering en controle van het bord dat te klein is om alle spelers tegemoet te komen. Vandaar ook de naam van het spel.
Het doel van het spel is de alleenheerser van de wereld worden. Dit doe je door alle gebieden van de wereld te veroveren en te bezetten.
Spelverloop
De spelers kunnen kiezen uit 14 rassen zoals reuzen, elfen, dwergen, mensen, occs, tovenaars, ...
De sleutel in het spel is om elke ras te combineren met 20 unieke speciale krachten (zoals alchemist, diplomaat, heldhaftig, vliegen, onderwereld, enz). Je moet de voordelen optimaal benutten om zo je rijk te kunnen uitbreiden.
Veroveren verloopt door het sturen van troepen naar de zwakkere aangrenzende regio's of gebieden en het doden van de troepen die deze gebieden bezetten.
Small World is een van de weinige spellen die de opkomst en ondergang van beschavingen in de loop van een spel volgen.
Dus wees voorbereid, zelfs wanneer je je tegenstanders domineert, uw ras is ook gedoemd om in verval te komen. Je moet perfect weten wanneer je het "in verval" laat gaan en een nieuwe beschaving naar de overwinning brengt. Een ras in verval wordt trouwens aangegeven door het omdraaien van hun stukken naar hun zwart-witte zijde.
Aan het eind van elke beurt, scoor je een overwiningsmunt voor elk gebied dat je ras bezet. Je kan steeds slechts één actief ras hebben en slechts één ras in verval op het bord. De gebieden die uw ras in verval bezet, behoren nog steeds tot jouw gebieden.
Na de laatste ronde wint de speler met de meeste overwiningsmunten.
Small World kan in een redelijk korte tijd worden gespeeld. Meestal is een uur of een half uur voldoende.
Achtergrond
Het heeft een vrij uniek Europese spel design, hetgeen betekent dat er meer tijd is besteed aan het polijsten van het spel-systeem.
Het grote pluspunt van Small World is de verscheidenheid aan strategieën die mogelijk zijn, afhankelijk van de ras en speciale kracht combinaties in elk spel.
Dit leidt tot bijna een oneindig aantal mogelijkheden en een constante uitdaging om de rassen en krachten zo optimaal mogelijk te benutten. Niet elke ras en kracht zijn gelijkwaardig, sommige zijn zeker beter dan andere. Maar vooral de combinaties bieden mogelijkheden.
De actieve speler kan zijn eerste ras gratis selecteren (uit een stapel) of hij kan het overslaan, maar betaalt hiervoor wel telkens een overwinningsmunt.
Het vechtsysteem is snel en eenvoudig en er geen geluk in betrokken. Er zijn eenvoudige defensieve regels: elk stuk of pion op een gebied verhoogt de kosten om het te nemen met 1.
De opkomst-en-verval systeem is hetgene wat het spel echter naar een volgende niveau brengt.
Dit beperkt de expansie op een slimme manier omdat je meer pionnen nodig hebt om gebieden te veroverenm maar ook om ze te blijven bezetten (het gebeurt op een zeer soepele manier dat je het nauwelijks merkt).
Er is heel weinig willekeur in Small World. Je neemt een regio in door het betalen van 2 pionnen, eventueel 1 pion per berg en een pion per vijandigelijk pion dat in dat gebied aanwezig is. U plaatst de pionnen op die veroverde regio en je tegenstander wordt gedwongen om zijn stukken van het bord te halen.
Dan passeert meestal een zeer belangrijk punt in het spel waarbij je moet beslissen: wanneer laat je uw oude beschaving vallen om een nieuwe te beginnen?
Het spel is ontworpen door Philippe Keyaerts en vergelijkbaar met zijn vorig bekroond spel "Vinci" ddat werd uitgebracht door de Franse uitgever Descartes.
Smallworld ziet er aanzienlijk mooier uit dan Vinci en ook elke verandering van Vinci naar Small World was een verbetering.
The site is also available in English Language.