Het is voorjaar 1940, vijf grootmachten strijden om de macht van de wereld.

Duitsland, Italië en Japan spannen samen tegen de alliantie van het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten. De overwinning gaat naar de kant dat zijn tegenstanders overwint.

De Axis (Duitsland en Japan) heeft een grote impuls en breidt haar veroveringen in zowel Europa als Azië.

Als bestuurder van een van de grootmachten zul je zowel het land militair als economisch sturen. Het spel brengt het concept van Risk naar een nieuw niveau. Axis en Allies is nog steeds een klassiek strategiespel, maar dan wel met een "hogere mate van complexiteit".

De machtsblokken

Sovjet Unie

Deze bevoegdheid is economisch zwak en ondergaat onmiddellijke bedreigingen van de Axis. Maar het heeft nog steeds een sterke uitgangspositie en kan snel winst maken.

Als je uitkijkt naar een enorme landoorlog, kan de Sovjet-Unie iets voor u zijn.

Duitsland

Ze hebben een sterke economie, maar worden aan alle kanten omringd.

Hun beginnende blitzkrieg moet succesvol zijn om belangrijke overwinning steden van de vijand te krijgen.

Duitsland kan uw beste keuze zijn als je houdt van aandacht.

Verenigd Koninkrijk

De meeste van hun grondgebied is sterk verspreid in de wereld.

Ze wordt geconfronteerd met aanvallen van land, lucht en zee, maar het kan al deze soorten aanvallen zelf ook leveren.

Als u liever een evenwichtige mogendheid hebt, overweeg dan het Verenigd Koninkrijk.

Japan

In starten met al de controle over het grootste deel van de Stille Oceaan, met steunpunten in het vasteland van Azië.

Hun grote vloot kan toeslaan op alle drie geallieerden maar het kan zich ook te dun dab verspreiden.

Probeer Japan wanneer je dol bent van ernstige marine- en luchtaanvallen.

Verenigde Staten van Amerika

De VS is de sterkste economische macht, maar ze liggen ver weg van de actie.

Ze moet hun troepen gemobiliseerd krijgen of ze krijgen het slagveld later op hun eigen halfrond.

Speel met de Verenigde Staten als je geduldig en krachtig wil spelen (vooral op het einde).


Het spel

De kaart van de volledige wereld wordt verdeeld in verschillende gebieden (vergelijkbaar met Risk).

Het spel bevat plastieke miniaturen die de verschillende militaire eenheden tijdens de Tweede Wereldoorlog, zoals infanterie, tanks, gevechtsvliegtuigen, bommenwerpers, slagschepen, vliegdekschepen, onderzeeboten, transportboten, luchtafweer, kanonnen en fabrieken te vertegenwoordigen.

Alle legereenheden hebben hun eigen eigenschappen en sommige hebben zelfs speciale functies.

De krachten (as-mogendheden en de gealliëerden) moeten samenwerken en beslissen wat de beste manier om hun economische productie te benutten.

Er is zelfs kans om super technologieën te ontwikkelen, deze kunnen het tij van de oorlog doen beslissen.

Axis en Allies kan gespeeld worden door 2 tot 5 spelers, het spel werd oorspronkelijk gepubliceerd door Milton Bradley in 1984. Een nieuwe editie werd in 2004 uitgegeven door Wizards of the Coast/Avalon Hill (een divisie van Hasbro). In 2008, een speciale editie werd gepubliceerd vieren de 50ste verjaardag van Avalon Hill.

The site is also available in English Language.